مجله تکنوکار / مطالبی درباره تکنولوژی های جدید در صنایع

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله تکنوکار / مطالبی درباره تکنولوژی های جدید در صنایع

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

روانشناسی در مورد علاقه مردم به فیس بوک چه می‌گوید!؟


در صورتی که شما از افراد مختلفی علت ورود به فیس بوک و استفاده از این وب سایت را سوال کنید، با پاسخ‌های کاملاً متفاوتی رو به رو خواهید شد. در ادامه به بررسی دلایل استفاده از فیس بوک خواهیم پرداخت.

فیس بوکبرخی از کاربران در رابطه با استفاده از فیس بوک می‌گویند : مایلند با دوستان خود در ارتباط باشند. برخی دیگر، فقط جنبه‌های سرگرمی آن را مهم می‌دانند. اما در پس این پاسخ‌ها آیا عامل مشترکی وجود دارد که کاربران را به این وب سایت و دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌کشاند؟ www.ParsCms.com

فیس بوک و نیاز به احساس تعلق

قرار داشتن در گروه‌هایی با علایق ویژه و مشترک و هم چنین امکان ابراز احساسات خود در صفحه شخصیتان در فیس بوک از عوامل مهم ورود به این وب سایت و استفاده از آن هستند. روانشناسان گفته‌اند که : «احساس نیاز به اجتماعی بودن و تعلق داشتن به جامعه‌ای خاص از خصوصیت‌های غیر قابل انکار بشر است. » قرار گرفتن در گروه‌های فیس بوک می‌تواند بخشی از نیاز احساس به تعلق ما را برطرف سازد و شاید یکی از دلایل محبوبیت این صفحات همین باشد. یکی دیگر از نیازهای مهمی که در این جا اشاره شده است نیاز به ابراز احساسات است. فیس بوک به ما اجازه می‌دهد تا تقریباً در تمامی جاه‌هایی که در این وب سایت سراغ دارید، گزینه Like را فشار داده و برای آن کامنتی بنویسیم. قابلیت درج نظرات بر تمامی بخش‌های مختلف این وب سایت می‌تواند در برطرف ساختن این نیاز موثر باشد.


 

آیا فیس بوک باعث ترویج خود شیفتگی افراد می‌شود؟

مقاله‌ای به این موضوع پرداخته بود و خودشیفتگی در فیس بوک را مورد بحث قرار داده بود. اما رسانه‌های جمعی اغلب با عنوان‌های نه چندان جالبی همچون : کاربران فیس بوک خود شیفته هستند و دیگر عناوین یاد کردند؛ و فقط در مورد وقوع این جریان نقدهای جالبی نوشته شد و عدم اعتبار مقاله را به اثبات رساند.

آیا کاهش استرس دلیل ورود دانشجویان به فیس بوک است؟

در پی یک نظر سنجی در تایلند، 7,735 دانشجو، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این رابطه دومین دلیل ورود آنان به فیس بوک از دیدگاه آنان، کاهش استرس بیان شده بود. سپس این نتایج به کاربران کلی این وب سایت تعمیم داده شد. اما از ایرادهای آن این است که، تمامی پرسش شوندگان از قشر دانشجویان انتخاب شده‌اند. در صورتی که شما نیز یکی از این گروه باشید، شاید با سخن آنان موافقت کنید. اما بسیاری از کاربران این وب سایت هرگز دانشجو نبوده‌اند و اهمیت تعامل با اساتید، استرس قبل از دریافت نمره‌ها و آماده سازی برای امتحان را درک نکرده‌اند. بنابراین درست است که وجود استرس و میزان بیشتری از آن را در دانشجویان، صحیح قلمداد کنیم اما گسترش و تعمیم دادن این موضوع به تمامی اقشار مختلف کاربران فیس بوک، کاری اشتباه است. شاید اگر این سوال در تمامی نقاط مختلف جهان از کاربران پرسیده شود با دلایل متفاوت دیگری نیز رو به رو می‌شویم.

آیا مطالعه‌ای معتبر در رابطه با علل استفاده از فیس بوک صورت گرفته است؟

بر اساس مطالعاتی که Adam N. Joinson از دانشگاه Bath انجام داد، در می‌یابیم که مهم‌ترین دلایل استفاده از این وب سایت توسط کاربر، ارتباط مجدد و حفظ رابطه با دوستان بوده است. البته این دلیل، دلیلی ساده و باورپذیر است اما پس از این دلیل چه نتایجی یافت شده است؟

    چهار فعالیت اصلی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند:
  • استفاده از برنامه‌ها برای تعامل با شبکه دوستان.
  • مشاهده پروفایل‌های دوستان دوستان و علاقه به دانستن بیشتر در مورد آنان
  • شرکت در بحث‌های گروهی و ابراز عقاید و هویت فکری
  • مطالعه اخبار و بررسی عکس‌العمل افراد در مقابل اخبار

یک نظر سنجی دیگر از 2000 دانشجو نشان داده است که، دانشجویان برای یافتن اطلاعات آنلاین در مورد افرادی که آنان را در دنیای واقعی ملاقات کرده‌اند، از فیس بوک استفاده می‌کنند. البته تعداد افرادی که این روش استفاده از فیس بوک را به عنوان دلیل استفاده خود نام برده بودند، زیاد نبوده است. یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از فیس بوک برای کاربران آن، پیگیری فعالیت‌ها و به روز رسانی های دوستان و شبکه‌های دوستی متفاوت بوده است.

آیا تغییر مکان در تغییر انگیزه نقش دارد؟

به خاطر داشته باشید که نتایج تحقیقاتی که به عمل آمد و نظر سنجی‌های انجام شده در گوشه‌های خاصی از دنیا همچون ایالات متحده، تایلند و برخی دیگر از کشورها صورت گرفته است. می‌توان گفت انگیزه‌ای که کاربران در دسترسی به این وب سایت دارند ممکن است در گوشه‌های دیگر دنیا متفاوت بوده و مردم دلایل دیگری برای استفاده از فیس بوک داشته باشند.



www.ParsCms.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد