مجله تکنوکار / مطالبی درباره تکنولوژی های جدید در صنایع

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله تکنوکار / مطالبی درباره تکنولوژی های جدید در صنایع

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

پهنای باند دوربین مداربسته / نصب آسانتر دوربین مدار بسته با پروتکل DHCP

پهنای باند دوربین مداربسته و سیستم نظارت تصویری ( Gain،WDR، DNR )

وضعیت پهنای باند دوربین مداربسته در نور کم

در مقایسه با وضعیت پهنای باند مصرفی دوربین مداربسته در روز، کاهش نور می تواند نرخ انتقال داده ها (bitrate) را در شرایطی تا 500 درصد بطور میانگین افزایش دهد(مطابق جدول زیر). این مشکل بیشتر بدلیل افزایش نویز دیجیتالی در میزان بالای Gain رخ می دهد. زمانی که شدت نور محیط کاهش می یابد و قابلیت Gain دوربین مداربسته سعی می کند خود را با شدت نور کم با عملیاتی مثل بازکردن بیشتر دیافراگم یا چندبرابر کردن شدت نور مجازی و ... تطبیق دهد و اینجاست که قدرت نویزها به کیفیت تصویر غلبه می کند.

پهنای باند دوربین مداربسته

در عوض دو راهکار برای بهبود این حالت معمولا توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد:

  • کاهش نویز دیجیتال یا DNR  که تکنیکی است برای افزایش کیفیت تصاویر که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار داشته و بشدت در کاهش نویزهای یاد شده در بسیاری از دوربینهای مداربسته موثر بوده است.
  • افزایش استفاده از دوربینهای مداربسته مجهز به نور IR باعث می شود در شب شدت نویز کاهش یابد. در مقایسه با مدل دوربینهای مداربسته ای که در شب نسبت به روز با 500 درصد افزایش نیاز به پهنای باند روبرو هستند، دوربینهای مداربسته مجهز به نور IR دید در شب بطور میانگین تنها افزایش 176 درصدی را بدنبال دارد(تصویر زیر).
پهنای باند دوربین مداربسته

میدان دید دوربین مدار بسته

میدان دید دوربین مدار بسته  بسته به شرایط مختلف بر روی پهنای باند تاثیر می گذارد و هرچه عرض یا میدان دید عمودی دوربین مداربسته بیشتر باشد یعنی جزئیات پیچیده تری هم به همراه خواهد داشت. در صحنه هایی که محیط وسیعی متشکل از اجسام متحرک است، مثل درحتها یا گیاهان انبوه باعث می شوند گسترش میدان دید به افزایش احتمالی پهنای باند منتهی شود. در صحنه هایی با حرکات آرام و پشت صحنه ای تکراری مثل پارکینگها، پشت بامها یا دیوارها و کف ساختمانهای پوشیده از طرحی ساده و تکراری، محدود کردن میدان دید می تواند با توجه به داشتن جزئیات بهتر و مفیدتر قابل تشخیص با پهنای باند همراه شود.

برای مثال در تصویر پارک زیر افزایش میدان دید باعث افزایش تقریبی 60 درصدی پهنای باند شده است(با افزایش شاخ و برگ و سایه ها در صحنه)و نسبت به میدان دید محدودتر این موضوع بیشتر محسوس است.

پهنای باند دوربین مداربسته

اما در پارکینگ یا مسیر ارتباطی، پهنای باند بیش از 50 درصد در تصویر دوربین مداربسته زیر کاهش یافته است و این در حالیست که میدان دید حتی وسیعتر هم شده است. در میدان دید محدودتر جزئیات بیشتری از ساختمانها قابل مشاهده است و طرح تکراری آسفالت پارکینگ بسیار مشهود است که باعث می شود انکدینگ تصاویر کمی پیچیده شود.

پهنای باند دوربین مداربسته

Sharpness یا وضوح

Sharpness تاثیر شدیدی بر روی مصرف پهنای باند شبکه توسط دوربین مداربسته خواهد گذاشت. این قابلیت در اغلب دوربینهای مداربسته جزء تنظیمات قابل تغییر است و اغلب کارآمد هستند. استفاده شدید از این قابلیت باعث می شود تصویر بسیار واضحتری مشاهده کنید و جزئیات تصویر مثل طرح فرش و دیوار یا برگها و چمن ها بهتر دیده شوند. بنابراین این افزایش جزئیات منجر به مصرف بیشتر پهنای باند می شود!

برای مثال در میدان دید زیر میزان bitrate از حداقل تا حداکثر ترین حالت Sharpness در دوربین مدار بسته داهوا تقریبا 600 درصد افزایش میابد و با دوربین مداربسته Axis Q1604 این میزان 300 درصد است.

پهنای باند دوربین مداربسته

WDR دوربین مداربسته و پهنای باند

قابلیت WDR بر روی نرخ bitrate دوربین مداربسته بسته به شرایط تاثیر می گذارد. زمانی که بر روی دوربین مداربسته Axisقابلیت WDR را در فضای آزاد در صحنه زیر روشن کردیم پهنای باند افزایش یافت و این درحالی است که جزئیات بیشتری قابل مشاهده بود (در کنار ساختمان در خط کاشت درختها).

پهنای باند دوربین مداربسته

با نگاهی به موانع در میدان دید عکس پایین در زمین ورزشی، مشاهده می کنید که فعال شدن WDR، مصرف پهنای باند را کاهش می دهد. در این مورد دوربین مداربسته Q1604 کنتراست تصویر بعضی از بخشهای تصویر مثل درختها و ستونهای سفید را در مرکز و سمت چپ میدان دید افزایش داده است. به همین دلیل این بخشها رنگهای مشابهتری داشته و براحتی قابل فشرده سازی و کاهش نرخ bitrate خواهند بود.

پهنای باند دوربین مداربسته

توجه داشته باشید که دیگر دوربینهای مداربسته ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشند که بستگی به مدیریت نور و محیطهای تاریک صحنه داشته و اینکه چطور از پس کنتراست تصویر در زمان فعال یا غیرفعال بودن WDR و .. بر می آید.



    دوربین مدار بسته چیست     نصب دوربین مدار بسته     نمایندگی دوربین هایک ویژن


نصب آسانتر دوربین مدار بسته با پروتکل DHCP

نصب و راه اندازی دوربینهای مداربسته در سیستمهای نظارت تصویری بزرگ و مهمتر در پروژه های بزرگ با تعداد زیاد دوربینهای امنیتی می تواند کاری بشدت زمان بر باشد که با روشهایی می شود آنرا کمی ساده تر و سریعتر پیش برد.اخیرا شرکتهای بیشتری به سمت DHCP گرایش داشته اند که نمونه آن را می شود به شرکت آرکانت ویژن با معرفی 20 دوربین مداربسته جدید با قابلیت پشتیبانی از DHCP اشاره کرد که این نشان می دهد شرکتهای غربی هم به فکر تغییر رویه در استفاده از IP های استاتیک هستند. DHCP معادل عبارت مخفف شده پروتکل تنظیمات دینامیک Host است.

بگفته جف ویتنی از بخش بازاریابی ارکانت ویژن :

DHCP اخیرا در اغلب پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد چون پروتکلی استاندارد بر مبنای شبکه های IP بحساب می آید. زمانی که DHCP فعال است دوربین مداربسته تحت شبکه به روتر شبکه درخواست اتصال می فرستد تا از طرف روتر یک آدرس شبکه دریافت نماید. زمانی که DHCP فعال نباشد یک آدرس پیش فرض برای دوربین مدار بسته توسط شرکت سازنده آن در نظر گرفته می شود. نصاب دوربین مداربسته با تغییر این آدرس به یک آدرس ثابت شبکه و تغییراتی در شبکه کار را پیش می برد.

زمانی که دوربینهای مداربسته تحت شبکه چند مگاپیکسلی شرکت آرکانت ویژن در سال 2004 وارد بازار سیستمهای نظارت تصویری شد، نصابها و تکنسینهای نصب دوربین مدار بسته و فروشندگان و تولید کنندگان تجهیزات نظارت تصویری مثل امروز دانش بالایی نداشتند. شبکه سازی IP امروزه بشدت در فضای سایبری و دنیای IT رایج شده و آنروزها ناشناخته تر بودند.

اما امروزه همه این گروهها به دنبال راهی برای نصب و راه اندازی سریعتر و آسانتر دوربین مدار بسته هستند. با DHCP نیاز به نصب و راه اندازی و لاگین دوربین مدار بسته در شبکه و تغییر نام کاربری و ID شرکت عملا برطرف می شود. برای یک دوربین مدار بسته شاید زمان زیادی نباشد اما برای صدها یا اصلا هزاران دوربین مداربسته کاربران وقت زیادی برای خرج کردن ندارند! بنابراین صرفه جویی وقت کلید محبوبیت DHCP خواهد بود.

زمانیکه از DHCP سرور در شبکه استفاده نمی شود دوربین مدار بسته از آدرس IP پیش فرض کارخانه سازنده استفاده می کند. نصاب می تواند با استفاده از نرم افزاری مثل AV IP Utility یا مرورگر وب داخلی دوربین مدار بسته برای تغییر این آدرس پیش فرض استفاده نموده تا سیستم را همانند تنظیمات براساس آدرس IP استاتیک راه اندازی نماید.

DHCP نقش مهمتری در استفاده از شبکه دوربین مدار بسته دارد و آنم حفاظت بیشتر از سیستم نظارت تصویری در برابر حملات امنیتی است. DHCP اطمینان می بخشد که تمام دستگاهها بر روی شبکه بصورت دینامیکی می توانند از بین آدرسهای منتشره آدرسی را انتخاب کرده و دیگر پارامترها را هم تنظیم نمایند. این روش می تواند بهترین استفاده از شبکه را بدون صرف وقت و هیچ نوع مکاتبه و تداخلی ممکن سازد. البته این بخش کار مستقیما به امنیت شبکه مربوط نمی شود اما با این کار استفاده و بهینه سازی شبکه کاملا استاندارد و کانالیزه می شود.

مثلا شرکت آرکانت ویژن بعنوان موردی که مثال زدیم از موتورهای رمزنگاری 16 رقمی ASCII برای افزایش امنیت در گذشته بصورت محدود استفاده می کرد تا امکان دسترسی غیر مجاز را به دوربینهای مداربسته محدود سازد. اما بعدها با افزودن این قابلیت به همه دوربینهای مدار بسته جدید و اقدام تمهیداتی در بروزرسانی فرم ورها برای دوربینهای مداربسته قدیمی تر سعی کرد این قابلیت را برای تمام مدلها بطور پیش فرض فعال سازد. ضمن اینکه سعی کردند در دانشگاه و مراکز فروش هم برنامه آموزش CPCP را که به امنیت اشاره داشت را عملی سازد.


1.      هوشمند سازی روشنایی خیابان

2.      ضبط صدا در دوربین مداربسته هایک ویژن

3.      پروژه نظارت تصویری هایک ویژن

جلوگیری از هک دوربین مداربسته

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد